Op dit moment werkt de Wise app niet altijd. Sorry voor het ongemak, de makers van de app werken aan een oplossing.
Tot die tijd kun je via 'Mijn Bibliotheek' op deze website je zaken regelen.  

Landelijk overkoepelend inlogsysteem bibliotheek

Vragen over gebruikersnaam en wachtwoord

Wat is mijn gebruikersnaam?

Je hebt op 13 juni een mail van Huis73 ontvangen met daarin jouw gebruikersnaam. Dit is in principe jouw bestaande gebruikersnaam of pasnummer, tenzij jouw gebruikersnaam in Nederland ook door iemand anders in gebruik was, dan is de gebruikersnaam jouw pasnummer geworden (het lange nummer rechts op jouw pasje). Je kunt je gebruikersnaam ook opvragen via 'Gebruikersnaam vergeten?' in het inlogveld. Vul daar het e-mailadres in dat gekoppeld is aan jouw bibliotheekaccount en je ontvangt vervolgens een e-mail met jouw gebruikersnaam (check je spam/overige mailbox).

Ik ben mijn wachtwoord vergeten

Weet je je wachtwoord niet meer? Of lukt het inloggen niet met je bestaande wachtwoord?
Of of had je eerder nog geen account voor Mijn Bibliotheek? 
In alle gevallen kun je jouw wachtwoord eenvoudig (opnieuw) instellen via deze link of klik op 'Wachtwoord vergeten?' bij het inlogveld. Vul je gebruikersnaam in en je ontvangt een mail van de Bibliotheek (noreply@kb.nl) met een link om een nieuw wachtwoord aan te maken (check je spam/overige mailbox).

Kom je er niet uit? Klik op Hulp bij inloggen. Mocht het na deze stappen niet lukken
om in te loggen, neem dan contact op via 073-680 2900 of info@huis73.nl

Inloggen lukt niet met mijn bestaande wachtwoord

Je kunt jouw wachtwoord eenvoudig (opnieuw) instellen via deze pagina of klik op 'Wachtwoord vergeten?' bij het inlogveld. Vul je gebruikersnaam in en je ontvangt een mail van de Bibliotheek (noreply@kb.nl) met een link om een nieuw wachtwoord aan te maken (check je spam/overige mailbox).
Kom je er niet uit? Klik op Hulp bij inloggen. Mocht het na deze stappen niet lukken
om in te loggen, neem dan contact op via 073-680 2900 of info@huis73.nl

Waaraan moet mijn gebruikersnaam voldoen?

Wanneer je jouw gebruikersnaam wilt aanpassen, moet deze bestaan uit minimaal 4 tekens, waarvan ten minste 2 letters en mag deze alleen kleine letters, cijfers en de volgende speciale tekens bevatten: _ (underscore). (punt) en @ (apenstaart).

Je kunt je gebruikersnaam aanpassen door in de Mijn Bibliotheek-omgeving of Bibliotheek Wise-app op ‘Menu van [jouw naam]’ te klikken en vervolgens op Mijn gegevens.  

Waaraan moet mijn wachtwoord voldoen?

Wanneer je een nieuw wachtwoord aanmaakt, moet deze minimaal 8 tekens lang zijn en in ieder geval 1 kleine letter, 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 speciaal teken (bijvoorbeeld !@#$%^&*) bevatten. 

Welk wachtwoord wordt overgezet?

Tijdens de migratie wordt jouw bestaande wachtwoord voor Mijn Bibliotheek ongewijzigd
overgezet naar het nieuwe inlogsysteem. Dat zal op een veilige manier (encrypted) worden gedaan. Maakte je alleen gebruik van Online Bibliotheek, dan is jouw wachtwoord komen te vervallen en kun je een nieuwe aanmaken via de functie ‘Wachtwoord vergeten’. Je hebt dan jouw mailadres en pasnummer nodig (het lange nummer rechts op jouw pasje).  

Hoe zit het met de inlogaccounts voor ouders en kinderen?

Ouders en kinderen kunnen indien gewenst hetzelfde e-mailadres gebruiken voor hun
inlogaccounts. De verschillende inlogaccounts onderscheiden zich van elkaar door
de unieke gebruikersnaam/pasnummer. 


Algemene informatie

Waarom een nieuwe inlogmethode?

Vanaf 13 juni 2024 verandert het inloggen bij Huis73. We stappen samen met alle
openbare bibliotheken over op één inlogsysteem. Met jouw account kun je straks inloggen bij jouw eigen bibliotheek, maar bijvoorbeeld óók bij de Online Bibliotheek om e-books of luisterboeken te lenen. Je hoeft dan nog maar één gebruikersnaam en wachtwoord te onthouden om van alle online diensten van de bibliotheek gebruik te maken. 

Wat is het verschil tussen Mijn Bibliotheek, de Bibliotheek Wise app en Online Bibliotheek?

Met Mijn Bibliotheek en de Bibliotheek Wise app kun je 24/7 boeken reserveren, verlengen, inzien wat je thuis hebt, verlanglijstjes maken en gegevens aanpassen. Met Mijn Bibliotheek en de Bibliotheek Wise app kun je dus precies hetzelfde doen, het verschil is dat het eerste een website is en de tweede een app.
De Online Bibliotheek is de omgeving waar je e-books, luisterboeken en online tijdschriften kunt lenen. Voorheen had je daarvoor een andere inlog dan voor Mijn Bibliotheek, maar dat is nu dus samengevoegd. 

Vanaf wanneer kan ik inloggen op het nieuwe landelijke inlogsysteem?

In de loop van donderdag 13 juni kun je inloggen op het nieuwe landelijke inlogsysteem. Je ontvangt van Huis73 een mail zodra jouw account is overgezet (check je spam/overige mail). 

Wat moet ik doen om weer in te loggen op Mijn Bibliotheek of Bibliotheek Wise App?

Ga via de ‘Mijn Bibliotheek’ knop op huis73.nl naar je persoonlijk bibliotheekomgeving. Of open op je telefoon of tablet de Bibliotheek Wise App. Het inlogscherm voor Mijn Bibliotheek en de Wise app ziet er iets anders uit dan je gewend was.

Je moet je opnieuw aanmelden met de (mogelijk aangepaste) gebruikersnaam (zie mail van 13 juni) of pasnummer (het lange nummer rechts op jouw pasje) en jouw bestaande
wachtwoord. Gebruik je een wachtwoordmanager die jouw gegevens onthoudt (bijvoorbeeld Google Wachtwoordmanager, LastPass, 1Password, KeePass)? Dan moet je de inloggegevens eenmalig opnieuw invoeren en weer opslaan. 

Lukt het niet? Vraag dan jouw gebruikersnaam op via ‘Gebruikersnaam vergeten’ of vraag een nieuw wachtwoord aan via ‘Wachtwoord vergeten’. Je ontvangt daarna binnen een
paar minuten een mail (check je spam/overige mailbox). Kom je er niet uit? Klik op Hulp bij inloggen of neem contact op via 073-680 2900 of info@huis73.nl

Ik wil graag hulp bij inloggen op de Bibliotheek Wise App

Kijk op de website Hulp bij de app Bibliotheek Wise. Daar vind je actuele meldingen over de app en veelgestelde vragen. 

Wat moet ik doen om (weer) in te loggen in de Online Bibliotheek?

Het inloggen bij de Online Bibliotheek werkt op dezelfde manier als nu, maar dan met het nieuwe inlogaccount. Ga naar onlinebibliotheek.nl of de Online Bibliotheek app (deze hoef je niet opnieuw te downloaden/installeren). Je moet hier opnieuw inloggen. Je gebruikt hiervoor de nieuwe accountgegevens die je aantreft in de mail van 13 juni. In deze mail staat dat het wachtwoord gelijk is gebleven. Dit heeft echter betrekking op het wachtwoord van Mijn Bibliotheek, dát is het wachtwoord dat je voortaan gebruikt voor de Online Bibliotheek.
Heb je eerder geen account aangemaakt voor Mijn Bibliotheek en gebruikte je alleen de Online Bibliotheek, dan kun je je wachtwoord resetten via ‘Wachtwoord vergeten’.
Heb je eerder nog geen gebruik gemaakt van de Online Bibliotheek maar wil je wel graag e-books, luisterboeken of online tijdschriften lenen? Hier lees je alles over de Online Bibliotheek.

Waarvoor geldt de nieuwe inlog NIET?

De nieuwe inlogmethode is alleen van toepassing op Mijn Bibliotheek, de Bibliotheek Wise app en de Online Bibliotheek. Voor onder andere de cursussen van Huis73 en de inlog voor Verhaaltjestijd behoud je de bestaande inloggegevens.  

Heb je een account bij Huis73 om in te schrijven voor een cursus en ben je voor dat account je wachtwoord vergeten? Mail dan naar inschrijvingen@huis73.nl.

Heb je een Biebapp-account (voor het eenmalig lenen zonder abonnement)? Dan ontvang je van ons separaat een mail.

Ik heb mijn bibliotheekabonnement opgezegd, waarom ontvang ik mails over mijn account?

Het kan zijn dat je nog een bedrag open hebt staan. In dat geval sta je nog in ons systeem en ontvang je automatisch deze mails. Je kunt het openstaande bedrag voldoen via Mijn Bibliotheek en de Bibliotheek Wise-app. Je hebt daarvoor je gebruikersnaam nodig die je op 13 juni ontvangt. Je kunt er ook voor naar een van onze bibliotheekvestigingen gaan.

Hoe kan het dat ik meerdere mails hierover ontvang?

Het is mogelijk dat je dezelfde mail meerdere keren ontvangt, ofwel op hetzelfde
mailadres ofwel op een ander mailadres van jou. Dit kan verschillende redenen
hebben. Ouders van kinderen ontvangen ook de inloginformatie voor hun kinderen mogelijk op hetzelfde mailadres. Daarnaast ontvangen sommige scholieren (basisschool of  middelbaar) twee mails omdat zij zowel een abonnement/pasje hebben van de stadsbibliotheek als een scholierenpas. In sommige gevallen is dat scholierenaccount nog actief, in andere gevallen niet meer.

Twijfel je welke van de mails de gegevens bevatten van jouw hoofdpasje? Kijk dan of bij een van de twee een door jou zelf aangemaakte gebruikersnaam gehanteerd wordt of check het nummer op jouw biebpasje. Dat is het account dat op dit moment actief is.

Kom je er niet uit? Bel of mail ons.

Vragen over Online Bibliotheek

Ik heb een gebruikersnaam voor Mijn Bibliotheek, wat verandert er?

Als het een unieke gebruiksnaam is, dan verandert er niets en kun je daarmee blijven inloggen.

Als jouw gebruikersnaam niet uniek is, dan wordt jouw nieuwe gebruikersnaam het pasnummer (het lange nummer rechts op jouw pasje). 

Ik heb nog geen gebruikersnaam voor Mijn Bibliotheek, wat nu?

Het pasnummer (het lange nummer rechts op jouw pasje) van jouw biebpas, wordt dan jouw gebruikersnaam. 

Ik maak alleen gebruik van Online Bibliotheek en niet van Mijn Bibliotheek. Wat verandert er?

Voortaan moet je bij de Online Bibliotheek inloggen met jouw account van Mijn Bibliotheek. Heb je eerder nog geen account aangemaakt voor Mijn Bibliotheek en gebruikte je alleen de Online Bibliotheek, dan kun je je wachtwoord eenvoudig (opnieuw) instellen via 'Wachtwoord vergeten?' bij het inlogveld. Vul je gebruikersnaam in en je ontvangt een mail van de Bibliotheek (noreply@kb.nl) met een link om een nieuw wachtwoord aan te maken (check je spam/overige mailbox).