Op dit moment werkt de Wise app niet altijd. Sorry voor het ongemak, de makers van de app werken aan een oplossing.
Tot die tijd kun je via 'Mijn Bibliotheek' op deze website je zaken regelen.  

Toekomstkijk

Is jouw organisatie klaar voor de toekomst?

Het draaiend houden van een amateurkunstgroep vergt nogal wat van haar vrijwilligers. Uit een peiling in Brabant is gebleken dat er behoefte is aan meer vrijwilligers, leden, publiek, en geld. Een plan voor ledenwerving ontbreekt vaak, en lijntjes met organisaties als scholen of bibliotheken worden maar mondjesmaat gelegd. Bij veel organisaties is er behoefte aan duidelijkere beleidsvoering en een lange-termijnperspectief. Maar hoe zet je de eerste stappen om je organisatie toekomstklaar te maken?

Kunstloc Brabant en Pyrrhula Research hebben na onderzoek 10 indicatoren bepaald voor een vitale amateurkunstorganisatie. Deze indicatoren zijn met behulp van Studio Sociaal Centraal doorontwikkeld tot een gesprekstool genaamd de Toekomstkijk. Samen met je lokale adviseur ga je met een aantal leden van je amateurkunstgroep in gesprek met behulp van de Toekomstkijk. Neem contact op met je lokale adviseur. Indien die (nog) niet aanwezig is in je gemeente, neem dan contact op met Kunstloc Brabant.

Wat verstaan we onder een vitale sector?

Vitaliteit is het vermogen van amateurkunstgroepen, zowel informeel als formeel georganiseerd, om te kunnen reageren op veranderende wensen en behoeften van beoefenaars. Het gaat dus om de veerkracht dan wel toekomstbestendigheid van amateurkunstorganisaties. We kunnen hiervoor bouwen op de Toekomstverkenning kunstbeoefening uit 2010 van Andries van den Broek van het SCP. Na uitgebreid onderzoek zijn er 10 randvoorwaarden opgesteld voor een veerkachtige organisatie met bijbehorende vitaliteitsindicatoren.

10 indicatoren voor toekomstbestendige amateurkunstgroepen

 
  1. Kwaliteit en ontwikkeling
    Onze activiteiten (repetities, voorstellingen, optredens) sluiten aan bij de wensen en verwachtingen van deelnemers. De activiteiten worden (mede) ontwikkeld en begeleid door een goed opgeleide artistieke leiding. We hebben eigen artistieke ideeën die we uitwerken. 
  2. Kennis
    We weten voldoende over onze kunstzinnige activiteiten en onze doelgroepen. Deze inzichten zijn afkomstig uit externe onderzoeken en uit eigen onderzoek zoals enquêtes. Er wordt aan scholing en professionalisering gedaan. 
  3. Innovatie
    Er is structureel aandacht voor het bereiken van nieuwe deelnemers en het ontwikkelen van nieuwe activiteiten. We werken aan (voor ons) unieke producties. Organisatie en deelnemers zijn gemotiveerd om te vernieuwen/nieuwe dingen aan te gaan.
  4. Organisatiekracht
    Er zijn genoeg (actieve) deelnemers, vrijwilligers en (artistiek) begeleiders. Met elkaar kunnen zij alle nodige activiteiten en taken uitvoeren. De leden zijn tevreden over het aantal, de vorm en inhoud van de activiteiten. 
  5. Diversiteit
    We hebben een goede balans tussen verschillende leeftijden, opleidingsniveaus, geslachten, culturele achtergronden, etc. We bereiken diverse publieksgroepen. Zo nodig zijn er plannen om diverse deelnemers te bereiken en te werven om deze publieksgroepen te kunnen bereiken.
  6. Faciliteiten
    We maken gebruik van goede faciliteiten; repetitie- en podiumruimtes of expositiemogelijkheden. We beschikken over voldoende instrumenten, materialen, apparatuur en/of online hulpmiddelen etc. 
  7. Toekomstplan
    Er is een gezamenlijk plan over de toekomst. Bijvoorbeeld met missie en visie. Er is een plan om deelnemers te werven, waarderen en behouden. Onze financierings(mix) ontwikkelt positief en we kijken enkele jaren vooruit. 
  8. Samenwerking
    We hebben een netwerk en partners waarmee we kunnen overleggen of samenwerken. We werken samen met verschillende soorten kunstenaars en met maatschappelijke organisaties zoals scholen, bibliotheken en welzijnsorganisaties. We zijn op de hoogte van dienstverlening van koepels en provinciale organisaties zoals Kunstloc Brabant. 
  9. Zichtbaarheid
    We worden gezien en gewaardeerd. We laten ons zien via diverse online en offline communicatiemiddelen en -kanalen. Er is voldoende publiek bij onze activiteiten. Ook worden we vaak gevraagd als adviseur en/of deelnemer bij activiteiten van anderen. 
  10. Financiering
    We hebben voldoende financiële middelen. Onze begroting biedt ruimte voor uitgaven. De financiering bestaat uit een mix van verschillende vormen zoals subsidies, contributie en sponsoring. 

Wil je aan de slag met de toekomstbestendigheid van je amateurkunstgroep?

Neem contact op met Inez van Gulick, je lokale adviseur bij Huis73. Samen ga je met een aantal leden van je amateurkunstgroep in gesprek over de indicatoren met behulp van de Toekomstkijk. Dit gesprek biedt inzicht in je amateurkunstgroep en zet aan tot concrete acties.

Mail: inezvangulick@huis73.nl